hukum main mercun

ni entry ringkas je..dok kejar masa nak blogwalking.. tambah tambah dan nak berbukak pose ni.. entry pasal mercun..hehe..haramkah main mercun??

main mercun boleh terjerumus kepada haram sekirannya ianya memudaratkan.. tak kira la mercun tu mercun apa.. mercun robot, mercun bola dan seumpamanya..kalo bunga api tak la kan..? asalkan pointnya membahayakan.. asal sesuatu permainan itu harus sehinggalah datang sebab yang boleh mengharamkan sesuatu itu..

sah2 la yang mercun tu bahayakan..? kalo tak..takkan lah dok kuar dalam berita hairan pasal gambar tangan yang tinggal tulang temulang je.. nampak tulang jari dok gerak gerak mintak pemetik api. tangan macam tu pom nak main mercun lg.tu la akibat main mercun.. memang conferm bahaya.. manfaat pom tak de sangat..

ayat pasal memudaratkan diri ni rasanya semua dah arif..bunyi macam ni.."wala tulku biaidikum ila tahlukah.." tu ejaan dalam bahasa melayu..maksudnya : "janganlah kamu mencampakkan diri kamu dalam kebinasaan.."

ps : biasanya..yang haram la sedap..nikmat..haha
hukum main mercun hukum main mercun Reviewed by Hafizin Jamil on Monday, August 22, 2011 Rating: 5

67 comments:

  1. ko pose separuh hri jer ker??ahakz

    ReplyDelete
  2. mercun bawang gaj tak memudaratkan ..

    ReplyDelete
  3. dah nak bukak pose pe lak HJ,lambat lg la hehe..eh HJ pnh men mercun x ekeke

    ReplyDelete
  4. bunga api je bolehhhhh......pun bakar duit jugak

    ReplyDelete
  5. ermm bru nak main mlm ni

    aci tak main

    er ni bebetol ustaz

    jiji nk sludup mercun..bek ko ceramah die lak

    ReplyDelete
  6. sy penakut main mercun. bunga api je berani. bagus kan3x...??? hehe :)

    ReplyDelete
  7. raya mai umh akak... kg kota kt masjid kota....

    ReplyDelete
  8. lmbt ag bukak posa neh.posa skerat ari ke hape??

    haha

    ReplyDelete
  9. selalunya lagi dilarang, lagi suka buat..hohoho


    peace

    ReplyDelete
  10. nk nikmat haram kena tnggu lpas kawen la..

    ReplyDelete
  11. ayat last tu memang best! haram pasti sedap..haram pasti nak buat heheeeeeee

    ReplyDelete
  12. baiklah tak main mercun. tak sempat main pn kalo ada :D

    ReplyDelete
  13. Tak pernah men mercun2 ni.. <tipu

    ReplyDelete
  14. memang tak main mercun pun.. setakat main pop pop tu ade la.. haha..

    ReplyDelete
  15. tak balik raya ke taun ni??

    benda memudaratkan memang haram..
    tapi,semuanya pandang ringan..^^

    ReplyDelete
  16. bunge api pon boleh meletup. heee.. ^^
    p/s : lambat lagi daa nak berbuke.. XD

    ReplyDelete
  17. yg haram la sesuatu yg ptot dicuba.. kah3

    p/s: ade 3 jam lebih lgi nk buka...

    ReplyDelete
  18. soklan sama macam chilled
    cepatnya nak berbuka :P

    mercun robot [pun ada eh?
    nak g carik la

    ReplyDelete
  19. mercun tu byk yg ok...cuma kekadang jew pandai lebeh g ubah2...kah...nak bg powerlah konon...;p..kudis buta..(scabies)kejammmm!!!...;p

    ReplyDelete
  20. huhu.. so d moral is jngn gatai men mercun,,,tibai tgn kang bru tau..
    tibai tgn tu xsaket dari putus 3 jari kne mercun..so budak2 korang pileh mana??hahahahah XD

    ReplyDelete
  21. owh haram eh.tu lah.makin menjadi-jadi taw dorg ni main,xtakut lagsung.

    ReplyDelete
  22. dah tu mercun byk kt umah aku ni sape nak maen?hukhuk..

    simpan tuk rye aji la..

    *lmbt lg oi nk bbuka..tak sabo sabo*

    ReplyDelete
  23. er, tak men mercun, men bom terus :P

    ReplyDelete
  24. Aikk ikot waktu mane ni dah nak berbuka, hi3...biasa la bdk2, ape yg tak boleh itu la yang dia nak...

    ReplyDelete
  25. x der mercun x meriah raya dikkk ekekek
    nak beli ?? akak jual .. syusssssss jgn cite kat org .. rahsia kiteee nie
    ahakssss

    ReplyDelete
  26. tahun nie xmain mercun sbb bajet takde.haha

    ReplyDelete
  27. taun nih ak x men mrcun sbb ak nk jdik bdk bek hahaha

    ReplyDelete
  28. ko punya ayat p.s tu macam ada maksud lain je weh.. hahaha..

    ReplyDelete
  29. a'ah..benda cam gini kena fikir sendiri. tak payah le sampai kena keluar fatwa haram pulak kan..

    p/s: dia sama mcm merokok la, so..yg merokok, fikir2kanlah ya!

    ReplyDelete
  30. NAK CAPSLOCK

    USTAD JIJI PENGEDAR MERCUNNNNN CAMNER TU ????

    ReplyDelete
  31. salam H.J....betul la ckp H.J mercun ni patutnya diharamkan dan x boleh dijual sama sekali...

    masih ada yg nak main mercun ni bila dah hilang tangan sape nak jawab hilang tgn je x pe jgn terus hilang nyawa...:)

    ReplyDelete
  32. assalamualaikum. alinn follow sini. sah2x main meriam hukum nye haram kn. hihi. lepas ni tanak main dh la..

    ReplyDelete
  33. boss, kito main lawe bedil roket nok?..demo dok mano?..kawe nak g serae ni!.

    ReplyDelete
  34. bhye ke?? dh yg tukang bakar 2 pndai2 ubah cre main mercun sb 2 lh mercun 2 bhye :P

    ReplyDelete
  35. mercun.. fobia suda.. zaman kecik kecik plg ganas.. teman sepupu sepupu lelaki maen meriam buluh lawan kg sebelah.. haha

    ReplyDelete
  36. normally mmg gitu la..haram mmg nikmat..tp nikmat sementara walhal yg halal tu menyiksakan tapi penghujungnya mmbawa kebahagiaan..wallahuallam..

    ReplyDelete
  37. betul2..yang haram tu jugak org gemar..huhu..salam syawal...

    ReplyDelete
  38. aku main mercun pop pop.
    tak memudaratkan tak haram kan? aha

    ReplyDelete
  39. pc tak pernah main mercun,tatott..hehe;0 ala main bunga api suda lah..tapi bahaya jugak utk budak kecil, cam mana tu?/

    ReplyDelete
  40. dislike to mercun..mercun membahayakan.
    arisha lebih suka main bunga api..:)

    ReplyDelete
  41. mercun sampai bila2 pun tetap bahaya..

    ReplyDelete
  42. errrr... main bunga api.
    mercun tak main..
    adik main la sampai cair taik telinga ku....
    grr..

    ReplyDelete
  43. haram ke? msred main mercun....camne ni?hhheee

    ReplyDelete
  44. mercun mahal2 org2 tua yang suka beli... budak2 beli bunga api yang murah jer... rasanyo sama bahaya je... teringat masa kijo production dlu... buat cito rayo, ada satu scene tu budak tu main bunga api jer, meletup terus buta.... hehehe.... logik tak... hehehe...

    tau tpt tu, ada masa blh la rayo umh akak... msk lorong haji muhammad dpn tpt cuci kete sbelah masjid tu.... hehehe...

    ReplyDelete
  45. btol tu ostad..hee

    jgn maen mercun.
    err mercun pop pop takpe kut.haha

    ReplyDelete
  46. p/s: bunga tak kembang sbab bunga tu baru nak hidup lah weh..

    ReplyDelete
  47. tak reti aku main mercun . jiji mesti padai kan . haha

    ReplyDelete
  48. erm... sakit hati ngan org main mercun ni.. xsuke..xsuke..xsuke..!

    ReplyDelete
  49. ala stkat main poppop xpe kakaka

    ReplyDelete
  50. saya tak main mercun. pop pop tu je main. huhu.

    ReplyDelete
  51. lagi bahaya mercun, lagi budak-budak tu suka main mercun. main la bunga api ke. selamat sikit :P

    ReplyDelete
  52. kira mcm menzalimi diri kan main mercun tu sebab dh tau risiko main mercun, tapi nk main jgk..apela huhu

    ReplyDelete
  53. aku nk bakar mercun pown dh terketar... hihihi

    ReplyDelete
  54. pernah belajar pasal ayat tu dulu..

    er..tak reti main mercun. scary..

    ReplyDelete
  55. tok pehey la bakpo ore tok serik2 lagi maing...

    ReplyDelete
  56. haram bile dh memudaratkan.. biasa la.. mnusia ni mkin bahaya mkin nak try..

    ReplyDelete
  57. nsb aku pembenci mercun yg tegar..huuuu

    ReplyDelete
  58. btul tu...yg haram tu la manusia nak kejar sngt...ish2...

    ReplyDelete
  59. haa..ko tengok la bila nak raya je..sapa yg selalu masuk paper bila putus tangan,mercun meletup tu semua...mesti org kita kan..

    main je la mercun tu mcm biasa..tak yah nak modified sgt..heee~

    ReplyDelete
  60. huhu ... naseb x suko men mercun . haha

    ReplyDelete
  61. tk suke mercun.. bunga api suke.. teutama yg mase new year ngan merdeka tu.. warne warni

    ReplyDelete
  62. fitrah kot,smpai ade ayt 'yg haram la sedap,nikmat,best!,.',..hurrmm,.

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda.

Powered by Blogger.