iman

Iman adalah mutiara..didalam hidup manusia. Mesti korang ada yang tak pernah lagu ni. Kalo tak silap aku lagu nyanyian Raihan. Iman tak dapat diwarisi.


Ahli sunah wal jamaah berpegang yang iman seseorang manusia ni bertambah dan berkurang. Sekejap iman itu bertambah dan dalam sekelip mata iman itu berkurang..menjadi nipis.lebih nipis dari kulit bawang.


Iman itu bertambah dengan 2 perkara. Pertamanya adalah dengan melakukan ketaatan kepada Allah dan keduanya meninggalkan maksiat dan larangan Allah. Simple. Iman berkurang pulak dengan sebaliknya daripada 2 perkara tersebut.


Iman yabg bertambah dan tidak akan berkurang itu adalah iman para nabi dan rasul. Iman yang sentiasa tetap itu adalah iman para malaikat.. Iman yang sentiasa berkurang..??


**lama xupdate..laptop xbukak.pun..sekadar online dgn hp.

**badmood dgn sudan masih terasa..hak3


Published with Blogger-droid v2.0.4
iman iman Reviewed by Hafizin Jamil on Wednesday, March 14, 2012 Rating: 5

17 comments:

  1. iman tak dapat diwarisi oleh seorang ayah yang bertakwa..
    ehh..
    ehh..
    ehhh..

    saja mensumbangkan lagu ;p

    ReplyDelete
  2. lagu raihan ni memang legend!

    ReplyDelete
  3. betul la tue.. anak imam x semestinya bakal mewarisi ciri imam tue jugak.. diri sndiri yg kena berusaha capai ke arah tue ye ke idok ustad? hihihii

    ReplyDelete
  4. a`ah lagu Raihan.. antra lagu fevret jugak tu..

    ReplyDelete
  5. udah-udahler badmoodnyer...update dgn hp pun tetap ada pembaca setia :)

    ReplyDelete
  6. :) betul......

    mencari keredhaanNYA selalu insyaallah iman bertambah

    ReplyDelete
  7. disebabkan iman tu boleh berkurang bertambah..makanya kita sentiasa perlu pd peringatan utk jaga graf iman.

    *tak dpt le buat WW ya hafizin..^_^

    ReplyDelete
  8. teringat lagu raihan.
    nyayi maso nasyid dulu.

    aku ni, kejap kejap baik, kejap kejap jahat.
    susah jugak nak jaga iman ni.

    ReplyDelete
  9. kirim slm bdk sudan tu hehehe

    iman adalah mutiara..di dlm hatimanusia..favourita ooo dulu lagu ni

    ReplyDelete
  10. dah lama tak dengar lagu nih! sobs sobs..

    haha kau dah okey dengan mat sudan tu ke belum?

    ReplyDelete
  11. udah2 ler tu bad moodnyer.. jgn di tarik muncung mulut tu.. kang bleh sangkut hanger plak.. hehe

    ReplyDelete
  12. iman yang sentiasa berkurang ialah iman manusia yang leka dengan kealpaan dunia kan ?Iman manusia ni turun naik. So, nak kekalkan ia diatas, so banyak banyakkanlah ingat padaNya (:

    ReplyDelete
  13. hidup tanpa iman ibarat ikan yang terus hanyut dibawa air.....kaaaan

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum H.J..semoga bad mood tu akan cpt2 hilang yer...biarlah apa org nak buat kat kita ada balasan nyer nantikan...:)

    ReplyDelete
  15. iman tak dpt diwarisi..huhu

    ya, iman bole btmbh dan bkurang..sayu tetiba..huhu

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda.

Powered by Blogger.