USTAZ NADIR VS USTAZ EBIT LEW

Kecoh dan hangat isu antara saudara Nadir dan juga saudara Ebit Lew. Bilamana antara dua orang yang popular mencetuskan satu isu, isu tersebut turut popular dengan lajunya oleh para pengikut dan para pentaksub yang mensensasikan lagi isu berkenaan.

Semakin ramai pentaasub, semakin ramai yang cuba menjadi pengulas kepada sesuatu isu. Ada pandangan masing-masing yang mana pandangan tersebut ingin dikongsi pula dengan orang ramai. Dekat mana? Dekat segala macam media sosial yang ada. Di mana ada orang berkumpul, di situlah dia ingin melontarkan pandangan dan ulasannya. Kemudian, ramai tertarik untuk memberi komentar terhadap pandangan yang didepankan kepada umum. Kenapa?


Tak tahu. Barangkali lumrah manusia itu ingin suara dan pandangannya didengari oleh orang lain. Mungkin boleh diterjemahkan sebagai inginkan perhatian atau seeking attention. Salah ke? Tak salah. Manusia bebas untuk memberi pandangan. Batasnya jangan sampai pandangannya mencaci maki dan menghina orang lain.


Isunya adalah tentang ketelusan sesebuah NGO dalam menguruskan dana yang diperolehi oleh orang awam. Bermula isu ini adalah apabila saudara Ebit Lew pergi ke Gaza untuk menyampaikan dana kepada penduduk di sana. Kemudian, saudara Nadir yang sudah lama menetap di sana atau mungkin boleh dijolok dengan gelaran otai Malaysia di Gaza tidak langsung dihubungi oleh team saudara Ebit Lew ketika sampai di sana. Hulurkan tangan untuk bersalam pun tidak. Bahkan bodyguard Saudara Ebit Lew siap datang berbisik dekat saudara Nadir supaya jangan ambil gambar dan jangan buat rakaman live. Ini dakwaan saudara Nadir yang siap dengan bukti video.


Sangkaan saudara Nadir, mungkin saudara Ebit Lew terasa hati sebab saudara Nadir cakap, hanya wali sahaja yang dapat masuk ke Gaza ketika itu memandangkan Gaza baru sahaja lepas berperang dengan Israel dan birokrasi untuk masuk ke sana sangat susah. Katanya itu cuma perumpamaan yang ingin menunjukkan betapa sukarnya untuk memasuki Gaza ketika itu.


Ahhh... panjang pula nak ulas. Berbalik kepada permulaan isu ini semula. Isu ini tercetus mula-mula sekali disebabkan pendedahan oleh saudara Caprice. Katanya saudara Ebit Lew telah memalukan nama Malaysia kerana meminta anak-anak Gaza posing dengan pelbagai gaya ketika team mereka menghulurkan bantuan untuk dibuat marketing meminta derma. Perbuatan ini mengundang perasaan tidak selesa terhadap penduduk gaza. Selain itu, ada isu bayar mahal kepada agen travel untuk membawa masuk team saudara Ebit ke Gaza. Melancong di Mesir ketika menunggu kelulusan untuk masuk ke Gaza tanpa ada apa-apa kemaskini di media sosial sehingga netizen tertanya-tanya apa status saudara Ebit Lew. Isu bagaimana bahan bantuan yang dibeli di Mesir untuk dibawa masuk ke Gaza. Tersadai dan membazir di sempadan atau dapat dibawa masuk dan diagihkan kepada penduduk Gaza? 


Hinggalah semalam, akhirnya saudara Nadir buat live sesi pembentangan audit duit keluar masuk dalam NGO mereka dan para netizen meminta NGO lain mencontohi perbuatannya untuk menunjukkan sesebuah NGO itu telus dalam menguruskan dana derma dari orang awam. Sementara itu, saudara Ebit Lew terus menafikan dakwaan yang dilontarkan oleh saudara Nadir kepada beliau. Kata beliau, semua itu adalah fitnah dan tidak benar. Semua perbelanjaan yang digunakan adalah dari poket sendiri dan juga dari derma golongan hartawan kenalan beliau.


Datang pula orang lain yang menimbulkan tanda tanya, habis tu buat apa kutip derma orang ramai jika menggunakan duit sendiri? Kemana perginya duit yang didermakan oleh orang ramai? Ramai pula pentaksub yang sebelah sini meminta saudara Ebit Lew buat live pembentangan audit macam yang saudara Nadir buat.


Apa kesimpulannya? Kesimpulannya, isu ini bermula dengan saudara Caprice. Katanya nak buat live untuk pendedahan tentang saudara Ebit Lew ke Gaza pada hari sekian dan masa sekian, tapi bila tiba masa yang ditetapkan, katanya tidak boleh buat live sebab ada orang buat report polis. Habis tu? Pada mula-mula kenapa tak dedahkan terus? Bagi hint itu, bagi hint ini. Nak tunggu orang report polis baru nak dedahkan? Sudahnya saudara Nadir pula yang kena sambung kerja dia.


Ada baik ke isu ini? Kalau direnung memang ada baiknya; NGO perlu telus dalam membelanjakan wang yang diperolehinya dan ROS pun ada mengeluarkan kenyataan mengatakan NGO wajib mengisytiharkan audit duit keluar masuk untuk pertubuhan mereka. Ada buruk ke? Ada juga buruknya; para netizen tidak habis bergaduh di dalam media sosial. Caci-mencaci, keji-mengeji, hina-menghina dalam segenap ruang di media sosial. Ini yang paling membimbangkan. Akhlak keji yang boleh menjadikan manusia jatuh ke lembah yang paling hina. Moga Allah jauhkan kita dari sikap buruk seumpama ini.


USTAZ NADIR VS USTAZ EBIT LEW USTAZ NADIR VS USTAZ EBIT LEW Reviewed by Hafizin Jamil on Sunday, July 25, 2021 Rating: 5

No comments:

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda.

Powered by Blogger.