LENGKAP 2 DOS VAKSIN : KELONGGARAN DINE-IN


Lama benar tak jumpa waris terakhir keturunan Raja Bahar sejak PKP 3.0. Hari ni sempat bersua muka, bertentang mata untuk bertanya khabar. Fizikal Su nampak sudah lain. Janggut semakin panjang, misai pula dipotong nipis.
“Mil, demo jangan terkejut. Dah ramai yang bagitahu kawe yang kawe ni sudah slim. Kurta baru pun saiz M ni.” Su awal lagi beria memberitahu aku sejurus dia keluar dari pintu rumahnya.
Su bergaya dengan kurta hijau dengan saiz slim fit. Siap bergosok. Licin tidak berkedut. Jarang sekali berpakaian macam tu. Kopiah lembik memang setia melekat di kepalanya.
“Macam biasa je Su. Cuma janggut semakin panjang.” Sengaja aku menafikan pengakuan Su.
“Aaa… demo. Awal lintang angin kawe. Kawe baru beli basikal. Join group basikal sekarang ni. Sebab tu jadi slim.”
Su riang dan ceria seperti biasa. Jarang sekali boleh tengok Su dalam emosi yang berkecamuk. Panggil botak pun dia boleh senyum bersahaja.
“Jom Mil. Kita pergi dine-in. Demo 2 dos dah kan?”
“Ya. Kawe sudah 2 dos.” Jawab aku.
RM0 Kelonggaran diberikan adalah untuk menjana kembali ekonomi negara. Patuhi SOP & dapatkan vaksinasi lengkap anda. #MenangBersama
Di kedai makan, Su mengeluarkan nasi kandar dengan lauk kari kepala ikan yang dibungkusnya. Wow!! Menu yang menyelerakan. Terus dia meminta 2 biji mangkuk dengan tuan kedai. Satu untuk kuah kari kepala ikan, satu mangkuk lagi untuk lauk sotong. 2 ekor sotong besar lengkap dengan kepala sedang berendam di dalam kuah.
“Tak apa ke Su makan makanan bungkus dari luar dekat kedai ni?”
“Tak apa. Kedai ni kedai kawasan kawe. Kita order air je dekat kedai ni. Demo nak minum air apa?”
“Nescafe ais.”
“Bang, nescafe ais dua.” Su memesan minuman.
Bila dengan Su, memang banyak cerita. Dia seorang penglipur lara. Disebabkan lama tidak jumpa, cerita Su kali ini tidak ada cerita yang berulang. Semuanya topik baru dan topik yang segar. Rancak betul perbualan.
Masa berlalu tanpa sedar. Jam menunjukkan pukul 2 petang. Rupanya dekat 3 jam dine-in.
RM0 Beberapa kemudahan sektor sosial & ekonomi dibenarkan bagi individu yang sudah divaksinasi lengkap. Namun, patuhilah SOP bagi elak jangkitan Covid-19.
Telefon Su berbunyi. Ada mesej suara whatsapp.
“Abe, tak balik lagi ke?”
LENGKAP 2 DOS VAKSIN : KELONGGARAN DINE-IN LENGKAP 2 DOS VAKSIN : KELONGGARAN DINE-IN Reviewed by Hafizin Jamil on Sunday, August 29, 2021 Rating: 5

No comments:

Sila Tinggalkan Komen Anda. Saya Hargai Setiap Komen Anda.

Powered by Blogger.